Thursday, June 21, 2012

Tips utk Penjual rumah / hartanah

Share
 
Berapa nilai semasa rumah anda?

1 - Minta bantuan daripada Agent utk menilai rumah anda seperti saya. Mereka mempunyai hubungan yg cukup baik dgn banker ataupun valuer/jurunilai. Anda hanya perlu berikan detail rumah anda cthnya : Alamat penuh, keluasan, bilik, level, renovation & kosnya sekali, status rumah Freehold / Leasehold dan sebagainya.


2 - Anda bole juga mengetahui melalui jiran sekeliling anda yg telah membeli atau menjual ataupun membuat pinjaman semula ( Refinance ) rumah mereka sebelum ini. 


3 - Selain itu melalui iklan-iklan di internet seperti mudah.my, Iproperty, Homeguru, Thinkproperty dan sebagainya adalah salah satu cara anda boleh membuat perbandingan nilai semasa rumah anda. 


4 - Pastikan harga yg anda cadangkan itu adalah harga buka ( Asking Price ) bukannya harga mati ( Last Price ) ini memberi ruang dalam proses tawar-menawar ( Negotiating ).


5 - JANGAN meletakkan harga terlampau tinggi atau mahal dari nilai semasa, ini mengelakkan daripada tiada sebarang panggilan yg diterima dan anda terpaksa menunggu lama dalam mendapatkan pembeli yg serius.

Moga perkongsian ini membantu anda dalam mendapatkan harga yg sesuai dalam menjual rumah/ hartanah anda. Akan tetapi harus diingat perjalanan menjual rumah bukan sampai disini sahaja malah banyak lagi cabaran yg anda terpaksa tempuhi dalam menguruskan rumah/ hartanah anda. Sekiranya anda inginkan bantuan dalam pelbagai aspek dalam pengurusan hartanah, anda bole la menghubungi sy di talian 017-2061615 = Arif MSA.
Share

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails