Thursday, June 21, 2012

Tips utk Pembeli :

Share


Berapa banyakkah deposit yg anda perlu sediakan?

- Deposit ini adalah tanda anda serius berminat membeli rumah tersebut.


- Selalunya deposit, pembeli kene sediakan 10% dari nilai harga rumah yg dipersetujui.


- Ini kerana pihak bank hanya menyediakan pinjaman/pembiayaan sebanyak 90% sahaja dan bagi rumah ketiga hanya 70% sahaja.


- Bagi memudahkan proses dan bagi kebiasaannya, saya selalu advise sediakan 15% deposit. Ini kerana 5% lebihan adalah untuk fees lawyer dan sebagainya.


- Cara-cara membayar deposit adalah dengan membayar booking samaada 2-3 % dan balance deposit sebanyak 7-8% selepas loan approve. Pastikan sebelum membayar booking status loan anda sudah disemak terlebih dahulu.


- Proses menunggu utk mendapatkan loan approval adalah dalam masa 14 hari waktu bekerja atau bergantung kepada banker. So anda dinasihatkan sentiasa follow up banker anda utk mendapatkan kelulusan secepat mungkin.


- Banyak kelebihannya apabila anda telah bersedia menyediakan deposit dan menyemak status loan anda, ejen hartanah atau owner bole memberikan harga yg terbaik dan proses menjadi lebih mudah dan anda berpuas hati dengan harga yg dipersetujui.

- Sekiranya anda inginkan bantuan dalam pelbagai aspek dalam pengurusan hartanah, anda bole la menghubungi sy di talian 017-2061615 = Arif MSA.


Share

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails