Monday, June 18, 2012

Mah Sing Lihat Permintaan Pada Hartanah

Share

Permintaan domestik bagi hartanah perumahan masih kukuh walaupun Bank Negara Malaysia (BNM) mengetatkan syarat-syarat pinjaman, kata pemaju hartanah.

Mah Sing Group Bhd, pemaju kedua terbesar di Malaysia yang disenaraikan berdasarkan hasil jualan, menyatakan, peraturan ketat yang diambil oleh BNM hanya melambatkan proses pinjaman dan tidak sama sekali memberi kesan kepada sektor hartanah.

“Walaupun BNM mengetatkan peraturan pinjaman bank pusat, kita yakin bagi segmen tertentu, dan kita harus menentukan bagi memenuhi jangkaan pasaran”.

“Terdapat permintaan yang berterusan dalam bahagian tertentu seperti hartanah perumahan yang melebihi RM1 juta di lokasi yang baik, terutamanya dalam kediaman yang berpagar dan berkawal,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Pengarah Urusan Tan Sri Leong Hoy Kum, pada pemberita di luar persidangan Invest Malaysia 2012 di sini hari ini.

Sementara Pengarah Urusan Glomac Group/Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk FD  Iskandar Mansor berkata harga permintaan bagi tanah perumahan di lokasi yang tepat bernilai antara RM200,000 hingga RM600,000.
“Tanah hartanah perumahan adalah sangat diperlukan. Statistik menunjukkan dalam tempoh enam bulan terakhir, rumah yang di bawah RM250,000 tidak dijual.

“Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, peratusan hartanah perumahan dan perdagangan adalah sama, tetapi tahun ini kita dapat melihat alirannya bergerak lebih kepada hartanah perumahan.”

“Dari segi imbasan yang kami jalankan di Mutiara Damansara, menerima 90 peratus kadar keseluruhan penerima dalam tempoh sebulan pelancarannya awal tahun ini,” katanya.

Beliau berkata harga hartanah stabil tahun ini dengan pembeli lebih berhati-hati dalam pembelian hartanah dan dipengaruhi oleh kriteria pinjaman yang lebih ketat oleh BNM dan faktor luaran seperti pertumbuhan ekonomi dunia.

“Pada tahun 2009 dan 2010, harga hartanah naik pada kadar yang lebih cepat tetapi kini harga pada kadar yang stabil,” katanya.

Datuk Iskandar berkata selagi ada keyakinan dalam kuasa beli, ditambah dengan hakikat bahawa 67 peratus daripada penduduk Malaysia adalah di bawah umur 35 tahun, bahagian hartanah bersedia untuk dilaksanakan.- BERNAMA
Share

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails